[MySQL] Charset van database (in PhpMyAdmin)

Vragen over Server-Side scripttalen (PHP, CGI, ASP, ...)

[MySQL] Charset van database (in PhpMyAdmin)

Berichtdoor Bram op za 27 feb 2010, 07:25

Goeiemorgen (of -avond, ook goed)!

Binnen nu en heel snel moet ik m'n profielwerkstuk afleveren. Dat is uiteraard een website, zowaar met een CMS erbij. Punt is echter dat er ergens iets fout zit in de declaratie van de charset. Voor zover ik kan zien staat alles in PhpMyAdmin op UTF-8 (collatie van de db, van de tabel en van de velden), de data is in UTF-8 ingevoerd, de index staat op UTF-8 en ik heb zelfs een extra regel aan de .htaccess-file toegevoegd.

Wie weet waar ik nog meer kan kijken?

Ontzettend bedankt,
Bram
SupervisionAir - UnderWaterWorld - PeerlingsPictures - Den Möllenhof 63 - A+ Webdesigns
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
Bram
WSF Moderator

Re: [MySQL] Charset van database (in PhpMyAdmin)

Berichtdoor icemar op za 27 feb 2010, 10:25

Welke type charset is de database waar je het in wil importeren ?
icemar
WSF Redactie

Berichtdoor Bram op za 27 feb 2010, 10:48

Ik wil niets importeren. Ik heb een database waarin de pagina's van de website (de inhoud) staan. Alles staat op UTF-8, maar als ik 'm open (de index, met daarin de inhoud uit de database) krijg ik toch allerlei vraagtekentjes :S.
SupervisionAir - UnderWaterWorld - PeerlingsPictures - Den Möllenhof 63 - A+ Webdesigns
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
Bram
WSF Moderator

Berichtdoor icemar op za 27 feb 2010, 11:09

Kan je een stukje van je db posten mag ook via pm indien je het niet voor school wil laten zien op het forum.
icemar
WSF Redactie

Berichtdoor matrebatre op zo 28 feb 2010, 13:56

Je zegt dat je allerlei vraagtekentjes ziet. Waar zie je die? Op één van je webpagina's, of via phpMyAdmin? Kan ik die website ergens zien, of kan je de uitvoer van de pagina ergens opslaan?

Ik dacht dat het niet uitmaakte wat de charset is van de database: als je UTF-8 in een ascii-database opslaat zal de database waarschijnlijk niet begrijpen wat het allemaal betekent (waardoor je dus onzin te zien krijgt voor de speciale tekens in phpMyAdmin), maar als je het terug uit de database haalt zou jouw website het moeten interpreteren als UTF-8 zodat je weer de originele tekst krijgt. De enige problemen die je volgens mij zou kunnen krijgen is dat je verkeerde resultaten krijgt wanneer je LIKE of iets dergelijks gebruikt, of dat stukken van UTF-8-tekens op het einde weggelaten worden omdat MySQL ze ziet als spaties. Dat is natuurlijk ook een probleem, maar niet het probleem dat jij lijkt te hebben. Ik denk dat het probleem ergens anders zit.
matrebatre
WSF Lid

Berichtdoor Bram op zo 28 feb 2010, 14:26

Inmiddels hebben we het opgelost met 'n parser die bij het invoeren van de artikelen in het CMS de vreemde karakters omzet in HTML-entities.

Maar toch ben ik wel benieuwd naar de fout. De vraagtekens (nou ja, 'n ruit met daarin een vraagteken) stonden op praktisch elke pagina op de website, in ieder geval op elke pagina waar een ë, é, of á had moeten staan. In de database (in PhpMyAdmin) stonden ze wel goed, puur bij de uitvoer vanuit de database ging het dus mis. Teksten zijn UTF-8 ingevoerd (ze komen in ieder geval uit UTF-8 gecodeerde documenten), en de scripts zijn ook UTF-8. In de database heb ik de collatie ook overal op utf-8_general_ci gezet, in ieder geval op de plaatsen dat ik een instellingsmogelijkheid tegenkwam.
Bram
WSF Moderator

Berichtdoor matrebatre op zo 07 maart 2010, 02:32

Je bent toch niet vergeten om <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=UTF-8"> in de head te zetten, hoop ik? PHP heeft trouwens bij de functie htmlentities een argument waarmee je de character set kan kiezen, misschien heb je daar iets aan. Dit is wat ik gebruik:
  1. htmlentities($string,ENT_COMPAT,"UTF-8");

Werkt perfect op mijn website:
http://www.maartenbaert.be/home/utf-8/
matrebatre
WSF Lid

Berichtdoor Bram op zo 07 maart 2010, 11:04

Nee, die meta was ik niet vergeten. Zal dat PHP-scriptje bewaren voor de volgende keer, nu is het al opgelost met 'n parser.
Bram
WSF Moderator

Berichtdoor Jasper op zo 07 maart 2010, 11:12

Geef je naast die meta-tag ook een php-header mee met het bestand?
  1. <?php
  2. header("content-type: text/html; charset=utf-8");
  3. ?>
Het blijft een rottig probleem ja...
Jasper
WSF+ Lid

Keer terug naar Server-side