WSF 2.0: De geschiedenis

Lees de laatste columns geschreven door WSF leden hier

Berichtdoor StM op zo 09 nov 2008, 19:41

Welkom op het vernieuwde websiteforum! Zoals je ziet is de boel aardig veranderd en een stuk leger. Ik hoop dat jullie daar met zn allen heel snel verandering in kunnen brengen. Mede door het plaatsen van veel nieuwe artikelen (zorg er eens voor dat de boel zo vol komt dat er een volle bladzijde per dag bij komt!), en natuurlijk het helpen van de leden.

Ik wil hier een stukje inzicht geven in het ontstaan van WSF 2.0, de vele obstakels die we tegen zijn gekomen en het feit dat dit totaal niet is geworden wat we wilden hebben in het begin. Toch denk ik dat we tevreden moeten zijn met deze mijlpaal in de geschiedenis van WebsiteForum.nl. Het forum is nog lang niet dood en ik hoop dat alle leden dat met ons gaan bewijzen.

De ontwikkeling van wat er nu staat heeft maar liefst 2 jaar en 10 maanden geduurd. Op 11 jan. 2006 opende Jordi na enkele dagen druk overleg op MSN met mij een topic over een nieuwe WebsiteForum, met een code naam die inmiddels menig crewlid rillingen bezorgt. WSF Etna, verwijzend naar een onverwachte vulkaan explosie waarmee we de boel wilden introduceren. Een aantal weken lang is er uitgebreid gepland en gebrainstormed. We wilde sowieso van phpBB2 af, aangezien we toen al tegen de limieten van het forum aanliepen. Er zijn toen verschillende optie's overwogen zoals het overstappen op andere software, het in gebruik nemen van phpbb olympus zoals phpbb 3 toen nog heette (waarbij er zo goed als geen admin paneel nog was, en de helft van de feature's nog niet) en het schrijven van volledig eigen software. Eigenlijk waren we van geen van de keuzes gecharmeerd. De discussie viel redelijk dood, ondanks sluimerde het door en werden zo af en toe idee'en gepost, nieuwe plannen, ontwerpen etc. We waren het na maanden wel over 1 ding eens, we zouden wachten op phpbb 3. Dit omdat het een grote stap voorwaards zou zijn, en er geen echte concurenten zijn. Eigen software ontwikkelen zou VEEL te tijdrovend zijn. We hadden toen wel een design en hosting bedrijf gevonden die bereid was een design te maken en een dedicated server beschikbaar te stellen voor de hosting. Helaas is deze deal nooit doorgegaan.

Op 20 mei 2007 kwam het grote nieuws dat phpBB 3 het rc stadium had bereikt. We verwachten toen dat we met enkele weken live konden gaan. We hadden geplanned dat we dag dat phpbb 3 final zou worden, het een hele mooie dag zou zijn om WSF 2 te introduceren.

Op 2 juni is na gesprekken op MSN besloten te stoppen met de huidige plan van aanpak. Het schoot niet op en er was onvrede binnen de crew. Bas gaf het sein voor een nieuwe poging met nieuwe plannen en het hele concept van WSF Etna ging overboord: Te ambiteus. Tevens zijn we ons opnieuw gaan beraden over de meest basis elementen van WSF zoals wie is onze doelgroep nu eindelijk.

In oktober/november nadat de boel weer aardig is stilgevallen, maar er wel een aantal dingen duidelijk zijn geworden besluiten ik en Bas om een dev omgeving op te zetten op basis van phpbb 3 RC. Er is immers een upgrade path vanaf dat moment aanwezig. De hoop dat we op de final dag van phpBB 3 online kunnen komt terug. Technisch was het board klaar zoals we het wilde releasen. Dit was een aardig kale versie van phpBB met een aantal fundamentele mods. Er moest nog een layout komen. Hiervoor is toen weer flink gebrainstormed, eerst zouden we hem zelf maken, toen zou het weer extern worden gedaan etc. Uiteindelijk viel het weer stil. We werden alleen aardig voor het blok gezet door djordje die een column zou maken over wsf 2 en het feit dat het niet op schoot. Dit is het moment geweest dat we het aan gingen kondigen. We hadden niet zo gek veel keus, en de verachting was dat het met een enkele maandjes klaar zou zijn. Er was alleen 1 ding dat djordje niet wist, en dat was dat er al een board klaar stond. Hierna is de ontwikeling weer stil gevallen tot ongeveer afgelopen zomer. Bas was inmiddels opgestapt. Nlife heeft toen de schouders eronder gezet en gezorgt dat het er eindelijk nu is. Technisch gingen we ook weer dingen veranderen etc. Sommige konden ook pas toen de style er was. We liepen alleen tegen 1 probleem aan. We draaiden nog een RC versie van phpBB 3 en inmiddels was 3.0.2 al uit. De stap tussen de RC versie en 3.0.2 was echter zo gruwelijk groot dat we hem niet meer konden overbruggen. Een nogal grote tegenslag wat betekende dat we in september, aan het eind van de vakantie van velen in de crew we overnieuw konden beginnen met het opbouwen van het board...

Hierna is alles hard gegaan. We wilde koste wat het kost de boel online krijgen. Alle tijdrovende dingen hebben we geschrapt, zelfs soms nog op het laatste moment. Dingen die we er al in hadden zitten maar die problemen vertoonden weer eruitgehaalt of onzichtbaar gemaakt. Uiteindelijk hebben we meer dan 80% van de feature's geschrapt. Deze zullen langzaam worden ingevoerd. Op mijn prioriteiten lijstje staat de portal hoog.... Dat ding heeft inmiddels zoveel ellende veroorzaakt dat ik hem aardig beu ben. Waarschijnlijk zal deze vervangen of sterk aangepast worden. Hoewel onze eerste prioriteit het fixen van de achtergebleven bugjes is, en het voorzien van nieuwe content, gaat de ontwikkeling van WSF door, alleen vanaf nu geleidelijk ipv in 1x een volledig nieuwe release. Dit was de grote stap om de kloof naar de toekomst te overbruggen.

In de afgelopen maanden zijn er 2668 overleg posts gemaakt in de verschillende crew fora en op het ontwikkelingsforum. Tientallen tickets op de bugtracker zijn opgelost en uiteindelijk is het zover. We willen iedereen welkom heten op WSF 2.0!
StM
WSF+ Lid

Re: WSF 2.0: De geschiedenis

Berichtdoor Mattijs op zo 09 nov 2008, 19:41

Jeeeeeej

Eindelijk is het zover... Ik wil jullie leden (overvlogen van WSF 1, of volledig nieuw) ook een warm welkom heten op het volledig vernieuwde forum. Ik hoop namens het volledige team dat al je vragen hier beantwoord zullen raken!

Groet

Mattijs
Moderator WSF
Laatste blog: 2M09 zit erop
Mattijs
WSF Lid

Berichtdoor Fisoes op zo 09 nov 2008, 21:30

nou het ziet er goed uit zoals ik het nu zie
het geeft wel een vernieuwing!
en nu weer op naar het goed lopende wsf 1.0 forum :)
dat gaat zeker lukken!
Fisoes
WSF Lid

Berichtdoor Mattijs op zo 09 nov 2008, 21:31

Goed lopend? Vond jij WSF 1.0 goed lopend?

Wij als team verwachten meer hoor, daarom dat we een nieuw forum gemaakt hebben ;)

Reclame maken is dus de boodschap!
Mattijs
WSF Lid

Berichtdoor ndshomebrew op zo 09 nov 2008, 21:47

Hopelijk gaat deze niet dood

En het is gaaf dat wsf 2.0 er is ;)
Duurde lang hee xD
Disclaimer:
Bovenstaande type/spelling fouten in de tekst zijn alleen ter vermaak van de lezer.
NDShomebrew©2009
ndshomebrew
WSF+ Lid

Berichtdoor Mattijs op zo 09 nov 2008, 21:50

@ndshomebrew: jij kan meewerken aan het niet doodgaan van WSF 2.0, posten maar :) en zolang er gepost wordt is het niet dood :P ;)
Mattijs
WSF Lid

Berichtdoor ndshomebrew op zo 09 nov 2008, 22:09

Ik weet ;)

Maar pasop wat je zegt. straks komt er weer de tijd dat ik te veel overbodig ga posten ;)

Zoals dit :P
Disclaimer:
Bovenstaande type/spelling fouten in de tekst zijn alleen ter vermaak van de lezer.
NDShomebrew©2009
ndshomebrew
WSF+ Lid

Berichtdoor Djason op ma 10 nov 2008, 03:42

Wie wil de geschiedenis nou nog weten als WSF 2.0 er eindelijk is? :P
Djason
WSF+ Lid

Berichtdoor Gautam op ma 10 nov 2008, 08:22

ndshomebrew schreef:Ik weet ;)

Maar pasop wat je zegt. straks komt er weer de tijd dat ik te veel overbodig ga posten ;)

Zoals dit :P

Ik wou net zeggen. Als het weer hetzelfde moet als op WF1, moet ik weer doen alsof ik niks weet, dom ben, en compleet overbodige reacties onder ieder topic gaan plaatsen. Mij best ^.^
Student @ Universiteit Maastricht
Every question has an answer. Just find the person that has it.
Geen support via msn, mail of pm. Alleen via het forum!
Gautam
WSF+ Lid

Berichtdoor Mattijs op ma 10 nov 2008, 10:08

Dat is nu toch de bedoeling niet: daarvoor hebben we huiskamer :)
Mattijs
WSF Lid

Berichtdoor Djordjeweb op ma 17 nov 2008, 17:32

Aangezien zowel StM als Jasper het in hun columns over mij hadden moest ik toch even reageren. En omdat mijn reactie qua lengte groter is dan de column zelf heb ik dat even op mijn blog gedaan.
Djordjeweb
WSF Lid

Berichtdoor Mattijs op wo 19 nov 2008, 02:03

De blog gelezen :) Ik kan mij verzoenen met de inhoud ervan, ik weet natuurlijk niet wat er zich in het verleden allemaal heeft afgespeeld, en ik heb nooit een 6 pagina's tellend plan gezien.
Dat komt natuurlijk omdat ik pas na jouw ben toegetreden tot de WSF-crew. Wat ik wel wil benadrukken is dat de ontwikkeling van WSF 2 nog niet gestopt is...

Op het programma staan nu eerst het wegwerken van de bugs, en het inbouwen van kleine features, maar er zijn ook nog grotere en extremere ideeën die op de planning staan. Wat dat inhoud wordt natuurlijk nog niet verklapt :)

Dus Djordje: als je het huidige WSF 2.0 teleurstellend vind, raad ik je toch aan om het in de gaten te blijven houden :)

Veel succes met Condix^^
Mattijs
WSF Lid

Berichtdoor Leejoo op wo 19 nov 2008, 11:48

Djordjeweb schreef:Aangezien zowel StM als Jasper het in hun columns over mij hadden moest ik toch even reageren. En omdat mijn reactie qua lengte groter is dan de column zelf heb ik dat even op mijn blog gedaan.

Heb de blog ook gelezen.. vind wel dat condix hetzelfde lot ondergaat als lancering wsf 2.0 ! Je excuseerd je niet voor niets.. :P zo zie je maar dat je leuk dingen kunt bedenken, maar de uitwerking kan wel eens op zich laten wachten..
Anyway.. WSF 2.0 is een feit.. Condix zal er ongetwijfeld ook komen, en wens je daar dan ook veel suc6 mee @!
Hoop dat het "modder gooien " beider zijde exit is, en dat we met zn allen doen waar we goed in zijn...
Wat geweest is , is geweest, en wat komen gaat.. (A) de toekomst zal het leren !

+

ndshomebrew schreef:Hopelijk gaat deze niet dood

En het is gaaf dat wsf 2.0 er is ;)
Duurde lang hee xD

Als je met iets goeds wilt komen, kan dat nu eenmaal even duren
Laten we niet terugkijken maar vooruit. !
ps : je avatar lijkt wel dood ! wsf 2.0 is "just born" en zal m.m.v de leden een lang leven tegemoet gaan ( of niet.. it's up 2 U ! ) ;)
Laatst bijgewerkt door Mattijs op wo 19 nov 2008, 12:35, in totaal 1 keer bewerkt
Reden: Posts gemerged, geen dubbelposts...
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best !
Leejoo
WSF Beheerder

Berichtdoor Lucien op di 31 maart 2009, 20:03

Ik was een tijdje weggeweest! En nu ben ik terug op het oude, maar wel wat veranderde nest. Het ziet er goed! Ik heb er weer zin inm ik hoop dat sommige mij nog kennen. :)
Lucien
WSF Lid

Berichtdoor Mattijs op di 31 maart 2009, 22:04

Ik moet eerlijk toegeven dat ik je niet herinner :$ sorry...

Misschien dat ik je na je voorstelpost wel herken :)
Mattijs
WSF Lid

Berichtdoor NLife op di 31 maart 2009, 23:58

Welkom terug Lucien :D
Een van mijn recente flickr-foto's: Wil je blijven leven? Wacht dan even!
NLife
WSF+ Lid

Berichtdoor StM op wo 01 apr 2009, 23:04

Idd welkom terug.
StM
WSF+ Lid

Berichtdoor Lucien op do 02 apr 2009, 09:56

Dankje!

Nu we het toch over de geschiedenis hebben weten jullie nog 3 a 4 jaar geleden toen er op WSF 1.0 Een grote 1 april grap was. Je kon toen een gratis domein aanvragen. Het enige wat je moest doen was je domeinnaam en je naam doorgeven. Binnen enkele uren waren er al 5 pagina´s! Het was echt een top grap! :D
Lucien
WSF Lid

Berichtdoor Jasper op do 02 apr 2009, 11:40

Ja dat was lachen, alleen vond niemand het uiteindelijk grappig dat het niet zo bleek te zijn :P

Die met die hacker die het forum platlegde was ook leuk, vooral omdat ze mij niet op de hoogte hadden gesteld toen...
Jasper
WSF+ Lid

Berichtdoor Mattijs op do 02 apr 2009, 12:14

De hacker was super... :) en bij de hosting was ik wel al lid van WSF, maar nog niet zo actief, dus dat heb ik gemist...

Eigenlijk is het jammer dat we dit jaar niets hebben kunnen doen, en Google leest onze crewfora te goed :) Ik had voorgesteld om alles om te draaien, en wat doen ze op youtube? (A)
Mattijs
WSF Lid

Berichtdoor ikke op za 16 jan 2010, 22:04

Leuke veranderingen inderdaad! :)
All I can do is be me, whoever that is...
ikke
WSF Lid

Keer terug naar Columns