Boekenreview's van Mattijs

Lees de laatste columns geschreven door WSF leden hier

Berichtdoor Mattijs op di 31 maart 2009, 09:17

In dit topic zal ik ongeveer iedere maand een nieuwe design-of development boek reviewen. Omdat dit er na een eindje toch een stapeltje zullen worden zal ik dit in één topic doen, maar als je wil reageren kan je dat natuurlijk tussen de reviews doen. Let wel, in een review komt mijn persoonlijke mening naar voor, en ik zal die zoveel mogelijk proberen te verantwoorden, maar het kan natuurlijk zijn dat jij een andere mening hebt over hetzelfde boek (H)

Als er een boek is die je zelf hebt gelezen/bekeken en waarvan je denkt dat hij wel binnen mijn interessegebied valt kan je mij een PM sturen.

Boek #1: Illusive 1, contempory illustration and its context

Algemene informatie

• Auteurs/Samenstellers: R. Klanten, H. Hellige
  • Taal: Engels
  • Uitgave: Oktober 2005
  • Prijs: €44,00
  • Grootte: 24 x 30 cm
  • Aantal pagina's: 288 pages
  • Extra:
    • Full colour
    • Harde kaft bekleed met linnen
  • ISBN: 978-3-89955-085-6
  • Bestel het boek hier online

Afbeelding

Bespreking

Ik heb dit boek aangekocht nadat ik het in school had zien liggen. Vanaf het eerste moment dat je het ziet straalt het boek kwaliteit uit: een harde, stevige kaft, mooi, blinkend en redelijk sterk papier.

Als ik het boek opendeed en doorbladerde kreeg ik onmiddellijk een "waauw"-effect. In school was er echter niet veel tijd om alles grondig te bekijken, dus heb ik het boek nadien aangekocht en het ligt nu naast me om deze bespreking te maken. Illusive is een boek die illustraties (in de ruime zin van het woord) bevat van grote en bekende designers. Die zijn netjes opgedeeld in hoofdstukken:

• Classical (analogue)
  • Basic
  • Rock'n'Roll
  • Collage (analogue)
  • Urban
  • Vector
  • Fashion & Lifestyle

Het zijn perfecte afbeeldingen om inspiratie op te doen, maar ook om eens op het gemak en tot op het detail te bekijken welke elementen zo'n afbeelding bevat. Door dit boek heb ik ontdekt dat een afbeelding veel meer bevat dan je denkt.

Afbeelding

De afbeeldingen zijn altijd netjes voorzien van de nodige informatie (Naam maker, de klant of toepassing waarvoor de afbeelding werkt gebruikt, de creatietechniek en het jaar van creatie). Vooral de naam van de maker is interessant, want er moet natuurlijk in het achterhoofd worden gehouden dat er in zo'n boek enkel maar een selectie voorkomt. Het is altijd interessant om op het internet ook eens de portfolio's van die artiesten te doorbladeren om meer informatie op te doen. De afbeeldingen in het boek zijn geprint op echt wit papier, waardoor ze altijd goed tot hun recht komen.

Qua afbeeldingen is er vanalles terug te vinden, en daarmee bedoel ik letterlijk vanalles, het gaat van websiteheaders over cd-covers, over banners, over affiches, tot skateboarddesigns, allemaal echte kunstwerken.

Wat ik een nadeel vind aan het boek is de fontkeuze: ik ben een brildrager, maar zelfs met mijn bril op moet ik het boek toch soms dicht bij mijn neus houden om alles goed te kunnen lezeren. Het is namelijk geen groot font. Dat is echter een miniem probleem, want heel veel tekst is er niet te vinden (de belangrijkste tekst is per hoofdstuk een interview met één van de artiesten).
Die interviews zijn echt interessant en geven duidelijk de visie van de artiest op design weer. Zo zie je maar dat er ook daar heel wat verschillende visies mogelijk zijn.

Omdat er op websisteforum vooral programmeurs te vinden zijn zou ik het boek geen "must-have" willen noemen, maar zeker wel een aanrader om eens op te halen in de bibliotheek en op het gemakjes te doorbladeren.

Conclusie

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

4/5, een prachtig boek, met een te klein font.
Laatste blog: 2M09 zit erop
Mattijs
WSF Lid

Re: Boekenreview's van Mattijs

Berichtdoor Bram op di 31 maart 2009, 17:26

Mattijs schreef:Dat is echter een miniem probleem

Mooie woordspeling ;).

Leuk verhaal, wat mij betreft een traditie die wordt voortgezet. Ik ben zelf niet zo van het kopen van boeken, ik Googlen/surf liever, dus wat mij betreft mag je ook 'n post maken met de beste vijf ontwerpers die erin staan.
SupervisionAir - UnderWaterWorld - PeerlingsPictures - Den Möllenhof 63 - A+ Webdesigns
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
Bram
WSF Moderator

Berichtdoor Mattijs op di 31 maart 2009, 22:02

Hah, die was puur toeval...

Over een post met ontwerpers: ik heb dat zitten overwegen, maar ik vind dat een beetje dom. Dat je het boek niet wil aankopen, dat begrijp ik, het kost 44 euro (als je het online besteld) wat niet weinig is. Het heeft mij echter ook 44 euro gekost en dan ga ik dat niet zomaar opengooien.
Je kan het echter wel eens op gaan zoeken in de bibliotheek. Moest je het boek echt echt echt niet vinden in een bib of dergelijke, dan PM ik je wel even enkele desigers, maar openbaar posten zal ik niet doen.
Mattijs
WSF Lid

Berichtdoor Bram op di 31 maart 2009, 22:49

Zit ook wat in ja. Ik zal de bieb 'ns langs, maar ik vrees met grote vrezen...
SupervisionAir - UnderWaterWorld - PeerlingsPictures - Den Möllenhof 63 - A+ Webdesigns
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
Bram
WSF Moderator

Berichtdoor Mattijs op wo 01 apr 2009, 23:21

Misschien hebben ze het niet in de bibliotheek van je dorp, maar volgens mij hebben ze het wel in grotere bibliotheken, of op andere uitleendiensten.
Mattijs
WSF Lid

Berichtdoor Bram op do 02 apr 2009, 00:21

Woon in Alkmaar (± 100.000 inwoners), dus dat zal dan wel goedkomen ;).
Bram
WSF Moderator

Berichtdoor Mattijs op ma 13 apr 2009, 15:40

Boek #2: Learning ActionScript 3.0

Algemene informatie

• Auteurs/Samenstellers: Rich Shupe, Zevan Rosser
  • Taal: Engels
  • Uitgave: December 2007
  • Prijs: $39.99 (bij online Bestelling bij O'Reilly)
  • Grootte: 20 x 25 cm
  • Aantal pagina's: 382 pages
  • Extra:
    • Full colour
  • ISBN: 978-0-59652-787-7
  • Bestel het boek hier online

Afbeelding

Bespreking

Na maart komt april en is het tijd om een nieuw boek te bespreken. Geen designboek deze keer, maar the total opposite met een boek over programmeren. Hoewel total opposite? De opmaak van het boek is heel kleurrijk en netjes gedaan. Eén van de beste manieren om een programmeerboek op te maken: kleurrijk, maar toch nog steeds duidelijk.

Qua inhoud heeft dit boek alles in zich wat een beginner te weten moet komen over ActionScript 3.0. Zowel over het Flash ontwikkelingsplatform als over het schrijven van goede code. Toch wordt niet enkel de basis aangereikt. Er zijn heel wat verschillende topics die worden aangereikt en die ook steeds goed worden ingeoefend.

Het boek is verdeeld in 6 onderdelen die op hun beurt weer zijn verdeeld in verschillende hoofdstukken. De algemene structuur is als volgt:

• Part I Getting Started
    • Chapter 1 | ActionScript Overview
    • Chapter 2 | Core Language Fundamentals
  • Part II Graphics and Interaction
    • Chapter 3 | Properties, Methods and Events
    • Chapter 4 | The Display List
    • Chapter 5 | Timeline Control
    • Chapter 6 | OOP
    • Chapter 7 | Motion
    • Chapter 8 | Drawing with Vectors
    • Chapter 9 | Drawing with Pixels
  • Part III Text
    • Chapter 10 | Text
  • Part IV Sound And Video
    • Chapter 11 | Sound
    • Chapter 12 | Video
  • Part V Input/Output
    • Chapter 13 | Loading Assets
    • Chapter 14 | XML en E4X
  • Part VI Programming Design and Resources

Zoals je ziet wordt ieder topic netjes behandeld. En wat meer is, men blijft er niet oppervlakkig bij en raakt het even aan. Over ieder onderwerp in bovenstaande lijst werden meerdere pagina's gevuld.
Het enige wat mij een doorn in het oog is, is hoofdstuk 6, OOP. In het gehele boek wordt op de timeline gecodeerd, en dan is er één hoofdstuk waar men Object Oriented Programmeert. De informatie is natuurlijk juist (dat heb je altijd met boeken uit de Adobe Developer Library), maar het hoort niet in dit boek.

Om terug de positieve kant op te gaan: een basiskennis Engels is vereist, maar geen basiskennis computertermen. Alles wordt in dit boek op een zodanig laag niveau uitgelegd dat iedereen het kan verstaan, en toch wordt het niet kinderachtig. Meer ingewikkelde topics zoals bijvoorbeeld de display-list worden aan de hand van leuk getekende en opgemaakte schema's duidelijk gemaakt.

Oefeningen in het boek zorgen ook steeds voor een leuk resultaat die later herbruikbaar is. Zo wordt er onder andere een colorpicker gemaakt.

Ik ben op zoek naar een boek als dit op PHP 5 en MySQL(i) te leren. Als iemand mij iets kan aanraden hoor ik het graag in dit topic of via PM. Meerder titels zijn natuurlijk welkom :)

Conclusie

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Weer 4/5, nette informatie, veel informatie, maar OOP is niet op zijn plaats.
Mattijs
WSF Lid

Keer terug naar Columns