Waarom een webshop beginnen?

Steeds meer mensen kopen hun producten online en ieder jaar stijgt de hoeveelheid geld die wordt uitgegeven in online winkels. Met deze ontwikkeling in je achterhoofd kan het starten van een eigen webshop een interessante optie zijn. Heb je er al over nagedacht waarom een webshop interessant is voor jou? Heb je een innovatief idee of heb je een mooi product dat je graag wil verkopen? Het is belangrijk om vooraf te onderzoeken of er behoefte is aan het product dat je wil verkopen en wie jou doelgroep zal worden. Wanneer er al concurrenten zijn, is het handig om te onderzoeken wat zij goed doen. 

Het bezitten van een eigen webshop kent vele voordelen, maar ook enkele nadelen:
Voordelen

  • Goedkoop: het kost relatief weinig om een webshop te laten maken, zeker in vergelijking met een fysieke winkel. Je kan namelijk vanuit huis werken en je hoeft dus geen winkelpand te huren of te kopen.
  • Snel: een webshop (laten) maken gaat redelijk snel. Zo zijn er verschillende webshopsoftware-aanbieders waarmee je zelf een webshop kunt maken, maar er zijn ook verschillende webdevelopers die een webshop voor je kunnen maken.
  • Eenvoudig te combineren: het hebben van een webshop is eenvoudig te combineren met je huidige baan. 
  • Flexibel: een webshop beheren kan vanuit iedere plek en op ieder moment. Het enige wat je nodig hebt is een internetverbinding. 

Nadelen

  • Oneindig: met een webwinkel is het werk nooit af. Daarom kan het moeilijk zijn om de juiste balans te vinden tussen werk en privé. Het kan helpen om vaste tijden met jezelf af te spreken en te werken in een afgesloten ruimte. Hierdoor kun je na een werkdag ‘de deur achter je sluiten’ en je werkdag ook daadwerkelijk afsluiten.
  • Beperkingen: een winkel oprichten vanuit huis is niet in alle gevallen toegestaan. In bepaalde gemeenten is het zelfs verboden om een eigen winkel op te richten. 

Een webshop beginnen: hoe doe je dat?

Nadat je hebt besloten om je webshop te beginnen zijn er nog enkele dingen waar je over na moet denken;

  • Een naam bedenken
    Hoewel het wellicht eenvoudig lijkt om een naam te bedenken voor je webshop, moet je dit niet onderschatten. Er bestaan namelijk veel webshops en websites waardoor vele domeinnamen al vastliggen. Het is dus van belang om een unieke naam te bedenken die tegelijkertijd kort en pakkend is. Bovendien moeten je klanten uit deze naam kunnen afleiden wat je precies aanbiedt met je webshop. 
  • Geldzaken regelen
    Ook moet je rekening houden met verschillende geldzaken en belastingzaken. Tijdens je inschrijving bij de KvK wordt bepaald of je btw-plichtige bent. Wanneer je btw-plichtige bent dien je omzetbelasting af te dragen aan de Belastingdienst. Bovendien kan het handig zijn om een zakelijke rekening te openen. Dan regel je alle aankopen en verkopen van de webshop via deze bankrekening en kun je privé en zakelijk eenvoudig gescheiden houden. 
  • Webshopsoftware kiezen
    Er bestaan veel verschillende aanbieders van webshops. Sommige van deze aanbieders zijn gratis en andere kosten geld. Het is van belang dat je de juiste webshopsoftware kiest, aangezien het de bedoeling is dat je er voor een lange tijd mee gaat werken. Het kost namelijk veel geld en tijd om over te stappen op een andere software. 
  • Verzekeringen regelen
    Daarnaast is het belangrijk om te bekijken of je bepaalde verzekeringen nodig hebt. Zo kan het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering zeer zinvol zijn. Ook is het belangrijk om te zorgen voor goede algemene voorwaarden. 
  • Administratie bijhouden
    Net zoals bij ieder ander bedrijf, ben je bij een webshop ook genoodzaakt een administratie bij te houden. 

Wij staan voor

Hoogwaardige content Eerlijke & professionele mening 16 jaar SEO ervaring
Hulp bij het maken van een website? Neem vrijblijvend contact op!