Kies je ervoor om een responsive website te laten maken, dan kies je ervoor dat jouw website zich kan aanpassen aan zeer diverse schermen. Bezoekers kunnen op verschillende manieren op jouw website terechtkomen. Bijvoorbeeld via een desktop computer, een laptop, een tablet en een smartphone. De afmetingen van deze verschillende schermen kunnen onderling ook erg verschillen. Daarom is het van belang dat een website 'responsive' is.
Responsive webdesign is de techniek die gebruikt wordt om websites automatisch aan te laten passen aan het formaat scherm waar de bezoeker de website mee bezoekt. Dit kan via een desktop, tablet, laptop of smartphone zijn. De layout van dezelfde website wordt steeds aangepast zodat de website altijd duidelijk blijft. Doordat de resolutie steeds aangepast wordt, zal ervoor gezorgd worden dat niet alleen het design en de foto's mee veranderen maar er wordt hierdoor ook gezorgd dat de teksten goed leesbaar blijven.
Door een responsive website te laten maken, weet je dat iedere bezoeker jouw website goed kan bekijken en gebruiken. De lay-out past zich perfect aan de schermgrootte en schermresolutie aan. Dit zorgt voor optimaal gebruiksgemak en vermindert irritaties over teksten die 'van het beeldscherm vallen', onleesbare teksten door overlapping en 'uit elkaar gevallen buttons'. Bovendien kom je met een responsive website professioneler over. Jouw website ziet er altijd goed verzorgd uit: teksten en buttons staan altijd op de juiste plekken en zijn goed leesbaar en vindbaar.
Het gebruik van responsive webdesign zorgt voor een aantal voordelen. Het grootste voordeel is natuurlijk dat bezoekers je website met alle apparaten kunnen bezoeken. Dit spreekt natuurlijk voor zich. Een ander groot voordeel is dat je website overal en altijd te bezoeken is. Of een bezoeker nu thuis zit of juist onderweg is, er kan altijd snel even op je website gekeken worden voor de nodige informatie, producten of diensten. Een ander groot voordeel is dat Google je website meer waardeert wanneer deze gebruikmaakt van responsive webdesign. Doordat de website dezelfde URL en HTML heeft, heeft Google de mogelijkheid om de content beter te indexeren. Hierdoor zal je website dus hoger in de zoekresultaten verschijnen. Omdat een website met responsive design één en dezelfde website is, zal je ook maar één keer een campagne hoeven op te zetten. Als laatste is het een voordeel dat je door het gebruik van dit responsive design beter kunt concurreren met andere websites. Je zult een grotere doelgroep aanspreken en een grotere doelgroep kan daarbij op allerlei manieren je website bezoeken.
20 tot 25% van de websites wordt bezocht op mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets.
Sinds 2015 neemt Google de mobiele gebruiksvriendelijkheid van websites mee in de ranking.
De usability van websites is van erg groot belang voor conversie.
Bezoekers die op een responsive website terechtkomen, brengen 7,5% meer tijd door op de website, bezoeken 23% meer pagina's en de bounce rate daalt met 26%.