Stappenplan voor een website redesign

Omdat een volledige redesign een flinke onderneming kan zijn helpen wij je op weg met een stappenplan;

  1. Zet je plan op papier
    Denk goed na over wat je wilt bereiken met je nieuwe website. Schrijf hierbij je missie, visie en positionering op en werk deze uit. Bedenk hoe je deze in je website gaat vertalen. Zorg er eerst voor dat je deze aspecten voor jezelf duidelijk hebt. Alleen dan kun je de bezoekers overtuigen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. Je kunt je laten inspireren door andere websites maar laat je hierdoor niet leiden.
  2.  Bedenk wat belangrijk is
    Natuurlijk is alles belangrijk. Je kunt echter niet alles uitgebreid op je website zetten en daarom is het belangrijk om jezelf te dwingen het bedrijf tot de kern terug te brengen. Wees kritisch! Bepaal de onderdelen die je op de website wilt plaatsen en sorteer deze naar relevantie om het voor de klant zo duidelijk mogelijk te houden.
  3. Houd de customer journey altijd in je achterhoofd
    De customer journey is namelijk leidend en het proces zou hiervan afhankelijk moeten zijn. Denk daarom je ideeën uit vanuit het oogpunt van de klant. Wat wil je op welk moment aan je bezoekers vertellen? Denk niet alleen aan de beleving en visualisatie maar ook aan de klantbehoeften zoals navigatie en gebruiksgemak.
  4. Zorg voor een rolverdeling
    Iedereen heeft zijn eigen taak bij een redesign. Schrijf de ideeën op, pas deze aan naar het oogpunt van de klant en maak vervolgens een design. Door iedereen zijn eigen taak te geven zorg je ervoor dat je niet te veel afwijkt van je originele ideeën.
  5.  Regel ook de onzichtbare elementen
  • Een redirectplan is essentieel. Heb je een nieuwe URL structuur, dan is het verstandig om bezoekers die de oude URL willen gebruiken met een 301 redirect door te sturen naar de juiste pagina. 
  • Websites worden steeds visueler en je loopt dus eerder de kans dat je website erg traag laadt. Check gedurende het proces de laadsnelheid door middel van een van de gratis online tools.
  • Door op eenzelfde manier als bij de oude website de belangrijkste acties op de nieuwe website te meten kun je zien of je conversiedoelen af- of juist toenemen. De meetbaarheid is belangrijk omdat je met je nieuwe website een hele nieuwe basis hebt en je hier op deze manier grip op krijgt.

Wij staan voor

Hoogwaardige content Eerlijke & professionele mening 16 jaar SEO ervaring
Hulp bij het maken van een website? Neem vrijblijvend contact op!