Bepalen van het product en de doelgroep

Voordat je gaat starten met een webshop is het belangrijk om te bepalen wat je wilt gaan verkopen. Kies je bijvoorbeeld voor zelfgemaakte producten of koop je je producten in? Onderzoek of er genoeg vraag is naar het product dat je wilt aanbieden en bekijk of er al concurrerende webshops bestaan. Vervolgens kun je de doelgroep bepalen. Onderzoek de wensen en de verwachtingen van je potentiële klanten en zoek uit waar zij zich online bevinden. 

Bepalen van de bedrijfsnaam

Nadat je je product en doelgroep hebt bepaald, kan je een bedrijfsnaam gaan kiezen. Deze naam dient pakkend te zijn en tegelijkertijd je webshop duidelijk te omschrijven. Het is belangrijk om na te kijken of de naam niet al in gebruik is en of de domeinnaam nog beschikbaar is. 

Bepalen welke software aansluit bij de webshop

Vervolgens ga je uitzoeken welke software het beste aansluit bij je webshop. Een passende webshopsoftware is onmisbaar wanneer je gaat starten met een webshop. Er bestaat een groot aanbod webshopsoftware die ieder hun eigen voor- en nadelen kennen. Hierdoor is het moeilijk om de juiste te kiezen. Het kan helpen om een vergelijking te maken van de beschikbare software en vanuit hier de software te kiezen die het beste past.
Over het algemeen bestaan er twee soorten software: open-source software en een webwinkelsysteem. Welke soort software het beste bij jou en je webshop past, is afhankelijk van je budget en je technische kennis. Open-source software vergt namelijk veel technische kennis en tijd, maar deze optie is wel gratis. Een webwinkelsysteem is niet gratis, maar hierbij kan je meteen starten met het opzetten en vullen van je webshop.

Inschrijven bij de KvK en de Belastingdienst

Wanneer je gaat starten met een webshop, dien je je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Wanneer je dit hebt gedaan worden je gegevens automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst. Inschrijving bij de KvK is verplicht voor iedere ondernemer, en dus ook voor online ondernemers. Ook dien je de nodige aandacht te besteden aan de juridische aspecten van je webshop. 

Inrichten van de webshop

Vervolgens is het tijd om de webshop in te richten en vorm te geven. Het is belangrijk dat je webshop een professionele uitstraling heeft en dat bezoekers snel hetgeen kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Ook een duidelijke productbeschrijving en productfoto’s zijn hierbij van belang.

Bezoekers naar de webshop trekken

Nadat het uiterlijk van je webshop in orde is en alle producten toe zijn gevoegd, dien je voldoende bezoekers naar je webshop te trekken. Er bestaat namelijk geen succesvolle website zonder bezoekers. Door middel van de juiste marketingtechnieken zorg je ervoor dat je webshop beter vindbaar wordt. Hierbij kan je denken aan technieken als SEO, Adwords, linkbuilding en Google Analytics waarmee je ervoor zorgt dat je bovenaan in de zoekresultaten eindigt. Dit gedeelte kun je uitbesteden aan professionals, maar je kunt dit ook zelf doen.

Wij staan voor

Hoogwaardige content Eerlijke & professionele mening 16 jaar SEO ervaring

Contactformulier